Kalendarz wydarzeń
Zmiany w przepisach dotyczących kontroli drogowej. Przepisy obowiązujące od 7 listopada 2019 roku

W rozporządzeniu Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji w sprawie kontroli ruchu drogowego zachowano większość obecnie obowiązujących regulacji dotyczących kontroli drogowej. Głównym celem zmian jest doprecyzowanie dotychczasowych procedur działania np. policji.
Według
nowych przepisów: „dopuszcza
się postój pojazdu policyjnego w miejscu, gdzie jest to zabronione,
lecz nie zagraża bezpieczeństwu ruchu drogowego”.
Oznacza to, że kontrole
drogowe będą
mogły być przeprowadzane niemalże w dowolnym miejscu, nawet jeśli
funkcjonariusze złamią w ten sposób obowiązujące przepisy.
Dotyczy to zarówno oznakowanych, jak i nieoznakowanych radiowozów.
(Policjant nie może być traktowany jako typowy uczestnik ruchu
drogowego, ponieważ wykonuje zadania w zakresie dbania o
bezpieczeństwo na drogach. Modyfikacja tych przepisów przyda się
osobom, którym przeszkadza widok radiowozu stojącego w miejscu
zabronionym, a większa przejrzystość intencji twórcy
rozporządzenia utwierdzi ich w przekonaniu, że przepisy te mają za
zadanie organizację kontroli i nadzoru nad ruchem
drogowym).
Kontrola drogowa może zakończyć się mandatem,
jeśli zachowanie
kierowcy zostanie
przez funkcjonariusza odebrane jako niestosowanie
się do poleceń.
W przypadku kiedy funkcjonariusz poleci trzymanie
rąk na kierownicy lub
nieopuszczanie pojazdu, a kierowca nie wykona któregokolwiek z tych
poleceń, zostanie
ukarany mandatem w wysokości do 500 złotych.
Ten przepis obowiązuje już od wielu lat, nie jest to nowość.
Rozporządzenie
rozszerza katalog możliwości wpuszczenia kierowcy kontrolowanego
pojazdu do radiowozu. Policjant
będzie mógł to zrobić, jeśli np. kierowca zadeklaruje chęć
zapłaty mandatu za pomocą karty płatniczej.
W
sytuacji przeprowadzania tzw.
szybkich testów trzeźwości policjant w mundurze nie będzie musiał
legitymować się każdemu kierowcy —
tak przewiduje projekt rozporządzenia. Zawarte w nim nowe
regulacje dotyczą ponadto zrywania plomb w celu kontroli
przewożonych odpadów. W razie wątpliwości co do przewożonego
ładunku wolno będzie kontrolującemu zerwać plombę
zabezpieczającą.
Przepisy
wchodzące w życie od 1 stycznia 2020 roku
Zgodnie
ze znowelizowanym Prawem o ruchu drogowym od 1 stycznia 2020
roku kierowca
będzie miał obowiązek umożliwić funkcjonariuszowi sprawdzenie
stanu licznika. W
praktyce oznacza to konieczność umożliwienia zajrzenia do wnętrza
samochodu. Co więcej, będzie to obligatoryjny element towarzyszący
każdej interwencji (Wyjątek będą stanowiły akcje typu trzeźwy
poranek. W przypadku pojazdów holowanych lub przewożonych na
lawetach ministerstwo daje funkcjonariuszowi dowolność. To
mundurowy zdecyduje, czy kontrolować stan licznika).
(KGP)