Kalendarz wydarzeń
„Przyjdź, Spróbuj, Obejrzyj. No I zostań z nami!”

„Zapraszam na konferencję, co ma otworzyć oczy i serce. By wśród trudności dnia codziennego, dać radę stworzyć coś wspaniałego”. Tymi słowami Karolina Topolewska, dyrektor OREW powitała gości i prelegentów Konferencji PSONI Koło w Działdowie „Przyjdź, Spróbuj, Obejrzyj. No I zostań z nami!”
Konferencja była dofinansowana ze środków Narodowego Instytutu Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego w ramach Rządowego Rozwoju Organizacji Obywatelskich na lata 2018 – 2030 PROO.
Wraz z panią Karoliną gości powitała i zaprosiła na wykłady przewodnicząca Zarządu Koła Polskiego Stowarzyszenia na rzecz Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną Koło w Działdowie, przewodniczącą Powiatowej Społecznej Rady ds. Osób Niepełnosprawnych w powiecie działdowskim, mama dorosłego syna z niepełnosprawnością intelektualną Anna Bonisławska.
W konferencji uczestniczyli nauczyciele, dyrektorzy, pedagodzy specjalni szkół, przedszkoli, żłobków, bibliotek, ośrodków pomocy społecznej, instytucji pomocowych jak ŚDS, GOPSy, MOPSy z naszego powiatu, ale również z Olsztyna i Nidzicy.
Prelegentów zaprosiła i przedstawiała Karolina Topolewska, z racji długoletniej z nimi współpracy i wcześniejszych szkoleń kadry w placówkach OREW i NSPdP.
Pierwszy temat dotyczył „Wczesnego Wspomagania Rozwoju w ujęciu systemowym i międzysektorowym, od dzieciństwa do dorosłości”, który przedstawił dr n. hum.Pan Radosław Piotrowicz. – Jakże to ważny temat wie każdy, albowiem najwcześniejsze lata życia są najlepszym momentem dla działań rozwojowych, czy kompensacyjnych u dziecka – mówi Karolina Topolewska. Pan Radosław jest pedagogiem specjalnym, adiunktem w Zakładzie Interdyscyplinarnych Badań w Obszarze Niepełnosprawności Intelektualnej i Wczesnego Wspomagania RozwojuAkademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie. To autor i współautor książek z zakresu rozwoju dziecka, szkoleniowiec z wczesnej interwencji, wczesnego wspomagania rozwoju dziecka.
— Następnie przed uczestnikami konferencji pojawiła się postać niezmiernie ważna dla systemu edukacji osób z niepełnosprawnością intelektualną — mówi Karolina Topolewska. — Od wielu lat zaangażowana w budowanie tego systemu i wskazywanie właściwych kierunków ku dorosłości i samodzielności. Nie sposób pominąć, że podstawy programowe dla osób z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną są jej współautorstwa. „Jak powinniśmy uczyć osoby z niepełnosprawnością intelektualną, aby ich edukacja była efektywna” – to temat który przedstawiła prof. oświaty Lidia Klaro-Celej, odznaczona przez MEN jako honorowa pedagożka specjalna, o znaczącym dorobku dydaktycznym, naukowym i organizatorskim.
Następnie o zabranie głosu Karolina Topolewska poprosiła dyplomowaną neurologopedkę, specjalistkę alternatywnej komunikacji, założycielkę Samodzielnego Publicznego Ośrodka Terapii i Rehabilitacji dla Dzieci w Kwidzynie. Temat „Wykorzystanie AAC w praktyce edukacyjnej szkół oraz rodzin osób ze złożonymi potrzebami komunikacji” przedstawiła dr n. hum. w zakresie psychologii Magdalena Grycman.
— Kiedy dziecko zaczyna dojrzewać, wielokrotnie zadajemy sobie pytanie, jak zaradzić skokowi w fizycznym wyglądzie i jednocześnie eksplozji hormonów. Hormonów, które znacznie wpływają na zachowanie każdego człowieka — mówi pani Karolina. — A jak poradzić ma sobie z tym osoba z niepełnosprawnością intelektualną, która często nie potrafi zrozumieć co dzieje się z jej organizmem? Garść niezbędnej wiedzy o „Seksualności wychowanka/ucznia, o tym co nauczyciel, terapeuta, czy rodzic powinien wiedzieć” przekazała słuchaczom kolejna z ekspertekdr n. hum. Izabela Fornalik – pedagożka specjalna, edukatorka seksualna, certyfikowana psychoterapeutka poznawczo-behawioralna CBT, certyfikowana seksuolożka kliniczna
Kolejnym wyzwaniem tematycznym była „Stosowana Analiza Zachowania w terapii dzieci w spektrum autyzmu – trudności wychowawcze”. – Zagadnienie przedstawiła osoba o nietuzinkowym usposobieniu, niespotykanym barwnym wyglądzie, tym samym z osobliwą siłą do wyszukiwania pomysłów, radzenia sobie w najtrudniejszych chwilach naszych działań edukacyjno-terapeutycznych. Kiedy już nie wiemy co robić, jak sobie poradzić jest oto ona Beata Ignaczewska – pedagożka specjalna, certyfikowana superwizorka behawioralna w ramach Polskiej Licencji Terapeuty Behawioralnego – mówi Karolina Topolewska.
Po wykładach odbyły się warsztaty praktyczne w grupach.
— Pokazaliśmy, co u nas się sprawdza, co udało nam się osiągnąć, w jaki sposób radzimy sobie w pracy z osobami z niepełnosprawnością intelektualną w zwykłym dniu — dodaje pani Karolina. — Bardzo dziękuję moim koleżankom i kolegom za zaangażowanie. Liczę, że osiągnęliśmy swój cel, poszerzyliśmy wiedzę o różnorodności niepełnosprawności, o podstawach codziennej pracy i możliwych jej środkach, formach i metodach. Bardzo dziękuję wybitnym ekspertom poszczególnych zagadnień, którzy odpowiedzieli na moje zaproszenie. Wskazali najważniejsze aspekty wpierania rozwoju, edukacji, terapii, komunikacji, dojrzewania i pracy. Skutecznego radzenia sobie z trudnościami. Wykorzystania alternatywnych form i środków komunikacji i innych wskazówek, podpowiedzi do bezpośredniej pracy z dzieckiem i młodzieżą, ale również dorosłym niepełnosprawnym. Pamiętajmy również, że niepełnosprawność ma różne twarze i jedna z nich może stać się naszą w ułamku sekundy, dlatego Przyjdź, Spróbuj, Obejrzyj No I zostań z nami!
Konferencja odbyła się 5 marca w siedzibie PSONI koło w Działdowie.
( Na zdjęciu głównym grupa słuchaczy podczas konferencji Konferencji PSONI Koło w Działdowie „Przyjdź, Spróbuj, Obejrzyj. No I zostań z nami!”)
(Galeria zawiera 6 zdjęć, na których widać słuchaczy konferencji siedzących w sali, osobę przemawiającą)