Działdowo.pl | Internetowy serwis informacyjny miasta Działdowa

Środa, 02.04.2025r.

Imieniny: Władyslawa, Franciszka, Teodozji

Powrót powrót

„Przyjdź, Spróbuj, Obejrzyj. No I zostań z nami!”

grupa słuchaczy podczas konferencji Konferencji PSONI Koło w Działdowie "Przyjdź, Spróbuj, Obejrzyj. No I zostań z nami!"

„Zapraszam na konferencję, co ma otworzyć oczy i serce. By wśród trudności dnia codziennego, dać radę stworzyć coś wspaniałego”. Tymi słowami Karolina Topolewska, dyrektor OREW powitała gości i prelegentów Konferencji PSONI Koło w Działdowie „Przyjdź, Spróbuj, Obejrzyj. No I zostań z nami!” 

 Konferencja była dofinansowana ze środków Narodowego Instytutu Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego w ramach Rządowego Rozwoju Organizacji Obywatelskich na lata 2018 – 2030 PROO.
Wraz z panią Karoliną gości powitała i zaprosiła na wykłady przewodnicząca Zarządu Koła Polskiego Stowarzyszenia na rzecz Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną Koło w Działdowie, przewodniczącą Powiatowej Społecznej Rady ds. Osób Niepełnosprawnych w powiecie działdowskim, mama dorosłego syna z niepełnosprawnością intelektualną Anna Bonisławska.

W konferencji uczestniczyli nauczyciele, dyrektorzy, pedagodzy specjalni szkół, przedszkoli, żłobków, bibliotek, ośrodków pomocy społecznej, instytucji pomocowych jak ŚDS, GOPSy, MOPSy z naszego powiatu, ale również z Olsztyna i Nidzicy.
Prelegentów zaprosiła i przedstawiała Karolina Topolewska, z racji długoletniej z nimi współpracy i wcześniejszych szkoleń kadry w placówkach OREW i NSPdP.

Pierwszy temat dotyczył „Wczesnego Wspomagania Rozwoju w ujęciu systemowym i międzysektorowym, od dzieciństwa do dorosłości”, który przedstawił dr n. hum.Pan Radosław Piotrowicz. – Jakże to ważny temat wie każdy, albowiem najwcześniejsze lata życia są najlepszym momentem dla działań rozwojowych, czy kompensacyjnych u dziecka – mówi Karolina Topolewska. Pan Radosław jest pedagogiem specjalnym, adiunktem w Zakładzie Interdyscyplinarnych Badań w Obszarze Niepełnosprawności Intelektualnej i Wczesnego Wspomagania RozwojuAkademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie. To autor i współautor książek z zakresu rozwoju dziecka, szkoleniowiec z wczesnej interwencji, wczesnego wspomagania rozwoju dziecka.

—  Następnie przed uczestnikami konferencji pojawiła się postać niezmiernie ważna dla systemu edukacji osób z niepełnosprawnością intelektualną —  mówi Karolina Topolewska. —  Od wielu lat zaangażowana w budowanie tego systemu i wskazywanie właściwych kierunków ku dorosłości i samodzielności. Nie sposób pominąć, że podstawy programowe dla osób z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną są jej współautorstwa. „Jak powinniśmy uczyć osoby z niepełnosprawnością intelektualną, aby ich edukacja była efektywna” – to temat który przedstawiła prof. oświaty Lidia Klaro-Celej, odznaczona przez MEN jako honorowa pedagożka specjalna, o znaczącym dorobku dydaktycznym, naukowym i organizatorskim. 

Następnie o zabranie głosu Karolina Topolewska poprosiła dyplomowaną neurologopedkę, specjalistkę alternatywnej komunikacji, założycielkę Samodzielnego Publicznego Ośrodka Terapii i Rehabilitacji dla Dzieci w Kwidzynie. Temat „Wykorzystanie AAC w praktyce edukacyjnej szkół oraz rodzin osób ze złożonymi potrzebami komunikacji” przedstawiła dr n. hum. w zakresie psychologii Magdalena Grycman.

—  Kiedy dziecko zaczyna dojrzewać, wielokrotnie zadajemy sobie pytanie, jak zaradzić skokowi w fizycznym wyglądzie i jednocześnie eksplozji hormonów. Hormonów, które znacznie wpływają na zachowanie każdego człowieka —  mówi pani Karolina. —  A jak poradzić ma sobie z tym osoba z niepełnosprawnością intelektualną, która często nie potrafi zrozumieć co dzieje się z jej organizmem? Garść niezbędnej wiedzy o „Seksualności wychowanka/ucznia, o tym co nauczyciel, terapeuta, czy rodzic powinien wiedzieć” przekazała  słuchaczom kolejna z ekspertekdr n. hum. Izabela Fornalik – pedagożka specjalna, edukatorka seksualna, certyfikowana psychoterapeutka poznawczo-behawioralna CBT, certyfikowana seksuolożka kliniczna
Kolejnym wyzwaniem tematycznym była „Stosowana Analiza Zachowania w terapii dzieci w spektrum autyzmu – trudności wychowawcze”.  – Zagadnienie przedstawiła osoba o nietuzinkowym usposobieniu, niespotykanym barwnym wyglądzie, tym samym z osobliwą siłą do wyszukiwania pomysłów, radzenia sobie w najtrudniejszych chwilach naszych działań edukacyjno-terapeutycznych. Kiedy już nie wiemy co robić, jak sobie poradzić jest oto ona Beata Ignaczewska – pedagożka specjalna, certyfikowana superwizorka behawioralna w ramach Polskiej Licencji Terapeuty Behawioralnego – mówi Karolina Topolewska. 

Po wykładach odbyły się warsztaty praktyczne w grupach.

—  Pokazaliśmy, co u nas się sprawdza, co udało nam się osiągnąć, w jaki sposób radzimy sobie w pracy z osobami z niepełnosprawnością intelektualną w zwykłym dniu —  dodaje pani Karolina. —  Bardzo dziękuję moim koleżankom i kolegom za zaangażowanie. Liczę, że osiągnęliśmy swój cel, poszerzyliśmy wiedzę o różnorodności niepełnosprawności, o podstawach codziennej pracy i możliwych jej środkach, formach i metodach. Bardzo dziękuję wybitnym ekspertom poszczególnych zagadnień, którzy odpowiedzieli na moje zaproszenie. Wskazali najważniejsze aspekty wpierania rozwoju, edukacji, terapii, komunikacji, dojrzewania i pracy. Skutecznego radzenia sobie z trudnościami. Wykorzystania alternatywnych form i środków komunikacji i innych wskazówek, podpowiedzi do bezpośredniej pracy z dzieckiem i młodzieżą, ale również dorosłym niepełnosprawnym. Pamiętajmy również, że niepełnosprawność ma różne twarze i jedna z nich może stać się naszą w ułamku sekundy, dlatego Przyjdź, Spróbuj, Obejrzyj No I zostań z nami!
Konferencja odbyła się 5 marca w siedzibie PSONI koło w Działdowie.

( Na zdjęciu głównym grupa słuchaczy podczas konferencji Konferencji PSONI Koło w Działdowie „Przyjdź, Spróbuj, Obejrzyj. No I zostań z nami!”)

(Galeria zawiera 6 zdjęć, na których widać słuchaczy konferencji siedzących w sali, osobę przemawiającą)

Dodał: Karol Wrombel Zdjęcia: Małgorzata Czerwińska

Poprzedni artykuł Następny artykuł

Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. więcej informacji

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close