Kalendarz wydarzeń
Oszukana na „pracownika banku” straciła prawie 13 tys. zł

Uwaga – oszuści podszywają się pod pracowników banku i oferując rzekomą pomoc przed zagrożeniem związanym z utratą pieniędzy z konta namawiają do przelewania pieniędzy na tzw. bezpieczne konta. Mieszkanka powiatu działdowskiego uwierzyła i straciła prawie 13 tysięcy złotych.
— W piątek (22 września) do Komendy Powiatowej Policji w Działdowie zgłosiła się mieszkanka powiatu działdowskiego w sprawie oszustwa, w wyniku którego z jej konta bankowego zniknęły oszczędności – 12840 zł — mówi oficer prasowy Justyna Nowicka. — Z kobietą skontaktowała się osoba, twierdząc, że jest pracownikiem banku i poinformowała, że ktoś dokonał 10 wypłat z konta kobiety w kwocie po 500 zł każda, pytając czy to nie ona. Kobieta zaprzeczyła, wówczas, aby zapobiec dalszym wypłatom pieniędzy z jej konta kazał zainstalować aplikację AnyDesk. Następnie poleciła kobiecie zalogować się na konto, zmienić identyfikator i podać go dzwoniącemu „pracownikowi banku”. Kobieta polecenie wykonała w wyniku czego oszust przejął kontrolę nad jej kontem i dokonał przelewów z jej konta na inne konto. W ten sposób kobieta straciła swoje oszczędności w kwocie prawie 13 tysięcy złotych.
Policja apeluje
Kolejny raz apelujemy o rozsądek i szczególną ostrożność podczas rozmów telefonicznych z osobami, które podają się za pracownika banku, policjanta czy inną osobę i informują nas o próbie oszustwa na naszym koncie bankowym. Pamiętajmy, że gdy pracownik banku prosi nas o podanie przez telefon danych uwierzytelniających do bankowości elektronicznej, czy danych kart płatniczy oraz namawia do instalacji dodatkowych aplikacji, to mamy do czynienia z oszustem. W żadnym wypadku nie należy instalować zalecanych aplikacji i podawać kodów. Prawdziwy pracownik banku nigdy nie poprosi o podanie danych dostępowych do konta przez telefon ani zainstalowania aplikacji czy przelania pieniędzy na wskazane konto. Zanim podejmiemy jakiekolwiek działanie (podanie danych logowania, hasła do konta, kodów transakcyjnych, zainstalowania aplikacji) upewnijmy się, czy osoba, która do nas dzwoni podając się za pracownika banku faktycznie nią jest. Rozłączmy się i zadzwońmy sami do naszego banku w celu potwierdzenia czy ktoś próbował się z nami skontaktować i czy rzeczywiście nasze konto jest zagrożone. W razie jakichkolwiek wątpliwości, o każdej tego rodzaju sytuacji najlepiej powiadomić policję.
I przestrzega
Jeśli otrzymałeś prośbę o „pożyczkę” i podanie kodu blik, rzekomy pracownik banku prosi Cię o podanie danych osobowych i dostępowych do konta przez telefon lub zainstalowanie aplikacji bądź przelanie pieniędzy na wskazane konto, a może dostałeś link z dopłatą do przesyłki lub link z potwierdzeniem wpłaty za zakupiony przedmiot – NIE DZIAŁAJ POCHOPNIE!
Zasady ostrożności są zawsze takie same, jeżeli ktoś nas prosi o pieniądze:
NIE PRZEKAZUJEMY PIENIĘDZY OBCYM OSOBOM
NIE PRZESYŁAMY PIENIĘDZY NA PODANE PRZEZ OBCE OSOBY NUMERY KONT
NIE PODAJEMY NIKOMU DANYCH DO LOGOWANIA NA NASZE KONTA BANKOWE
NIE PRZEKAZUJEMY OBCYM OSOBOM KODÓW DO PŁATNOŚCI MOBILNYCH
NIE KLIKAMY W PRZESYŁANE NIESPRAWDZONE LINKI
Pamiętajmy, aby chronić swoje komputery za pomocą oprogramowania antywirusowego, programów wychwytujących pliki szpiegujące. Zmieniajmy hasła dostępowe do aplikacji i kont. Każdą niepokojącą sytuację zgłaszajmy na Policję.
(Na zdjęciu sygnalizator świetlny policyjny)