Działdowo.pl | Internetowy serwis informacyjny miasta Działdowa

Piątek, 18.04.2025r.

Imieniny: Bogusławy, Apoloniusza

Powrót powrót

Kolejny oszukany w Internecie stracił 4900 zł

sygnalizator świetlny policyjny

Oszustwa na link potwierdzający płatność, to żadna nowość. Zarówno kupujący, jak i sprzedający na internetowych portalach sprzedażowych powinni zachować szczególną ostrożność. Tym razem ofiarą oszustwa padł mieszkaniec Gminy Rybno.  

– Każdą transakcję należy wykonywać wchodząc samodzielnie na stronę swojego banku, a nie za pomocą linków przesyłanych przez osoby obce. Policjanci ostrzegają przed wchodzeniem w przesyłane linki odsyłające na fałszywe strony bankowości i podawaniem swoich danych logowania. To najszybsza droga do utraty swoich oszczędności – mówi oficer prasowy Justyna Nowicka. – Cyberprzestępcy wykorzystają każda okazję, by w łatwy sposób zarobić i pozbawić innych oszczędności. Jedną z metod jest transakcja kupna/sprzedaży produktów za pomocą strony internetowej i podesłanie linku do realizacji płatności. Sprzedający wystawia produkt do sprzedaży w Internecie, zainteresowany kupnem informuje o zakupie, po czym udostępnia link sprzedającemu, za pomocą którego ten ma „odebrać” rzekomą wpłatę za produkt. W momencie kliknięcia w link sprzedający zostaje przekierowany na stronę bankową łudząco podobną do strony swojego banku. Po podaniu danych logowania i zatwierdzeniu transakcji np. za pomocą kodu BLIK, okazuje się, że oszust przejmuje dostęp do konta i wypłaca z niego nasze pieniądze. Sprzedający zamiast zarobić, traci swoje oszczędności.

W ten oto sposób ofiarą oszustwa padł 21-letni mieszkaniec Gminy Rybno, który wystawił w Internecie na sprzedaż telefon komórkowy. Skontaktowała się z nim osoba zainteresowana zakupem. Po krótkiej konwersacji sms-owej kupująca przesłała mężczyźnie link na adres e-mail w celu potwierdzenia kuriera. Ten kliknął w link, został przekierowany na stronę banku, a następnie wpisał swoje dane logowania, wygenerował i przekazał kod BLIK do potwierdzenia wpłaty. Następnie otrzymał wiadomość, że transakcja się nie powiodła i musi wygenerować kolejny kod BLIK. Operację powtórzył. Gdy wszedł na konto okazało się, że w wyniku tych dwóch transakcji z jego konta zniknęła kwota 4900 zł. Zamiast zarobić na sprzedaży telefonu, został okradziony.

Policja apeluje o zachowanie szczególnych środków ostrożności, zwłaszcza w przypadku korzystania z usług bankowości internetowej i mobilnej. Pamiętajmy, oszuści są bezwzględni i zrobią wszystko aby osiągnąć swój cel. Jeśli ktokolwiek wymaga podania danych karty płatniczej lub danych służących do logowania do bankowości bądź prosi o podanie kodu BLIK, oznacza to najprawdopodobniej  próbę oszustwa. Nigdy nie przekazuj i nie podawaj takich danych na stronie otrzymanej w linku przez e-mail/komunikator/sms. Każde finalizowanie transakcji poza portalem aukcyjnym, czy to przez wiadomości e-mail, smsy i komunikatory, które zawierają link powinno wzbudzić naszą czujność. Jeśli podejrzewamy, że zostaliśmy oszukani, niezwłocznie skontaktujmy się ze swoim bankiem i poinformujmy Policję.


(Na zdjęciu sygnalizator świetlny policyjny)

Dodał: Karol Wrombel

Poprzedni artykuł Następny artykuł

Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. więcej informacji

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close