Działdowo.pl | Internetowy serwis informacyjny miasta Działdowa

Sobota, 19.04.2025r.

Imieniny: Adolfa, Tymona, Leona

Powrót powrót

Festiwal Nauki w Szkole Podstawowej nr 4

grupa dzieci stoi przy ławkach szkolnych, uczestniczy w zajęciach warsztatowych

W kwietniu i maju w Szkole Podstawowej nr 4 odbywał się Festiwal Nauki, który na stałe wpisał się już w tradycję szkoły. Celem tej inicjatywy było pokazanie, że edukacja wcale nie musi być męcząca. Poprzez wykonywanie angażujących zadań i zabawę tez można się wiele nauczyć. W Festiwalu uczestniczyli uczniowie klas trzecich i szóstych – uczniowie, którzy rozpoczną od nowego roku szkolnego kolejny etap edukacyjny lub jak w przypadku klas szóstych – staną przed wyborem drugiego języka obcego i będą się uczyć nowych przedmiotów, których wcześniej nie mieli, czyli fizyki i chemii.

Metodą projektów, warsztatów czy w formie zabawy uczniowie klas trzecich poznawali takie dziedziny jak: robotyka, szachy, geografia, przyroda i biologia, historia, teatr czy taniec i muzyka.

W pierwszym dniu Festiwalu, w potyczkach historycznych zmagali się uczniowie klas 3a i 3b.Wzięli oni udział w grze historycznej pt. „Detektywi historii”. Uczniowie szukali zaginionych zbiorów potrzebnych do zorganizowania wystawy w naszej szkole. Aby je odnaleźć wykonywali zadania związane z historią Polski. Wszyscy uczniowie wykazali się spostrzegawczością oraz wiedzą niezbędną do złamania szyfru i odnalezienia drogocennych zbiorów. Z wielką radością i uznaniem dla uczniów, nauczycielki historii wręczyły dzieciom odznakę „Super Detektywa Historii”.

Na robotyce uczniowie obejrzeli film o robotach, a następnie samodzielnie składali pojazdy i je programowali. Nad nimi latał dron. Na koniec zajęć wszystkie konstrukcje wzięły udział w zawodach.

Trzecioklasiści na zajęciach z geografii dowiedzieli się również jak wygląda Układ Słoneczny. Obejrzeli film edukacyjny o Układzie Słonecznym, poznali wszystkie planety Układu oraz kontynenty i oceany występujące na Ziemi. Na koniec zajęć każdy z uczniów wykonał swoją własną planetę.

Tematem zajęć wokalno-tanecznych były „Muzyczne pory roku na każdym kroku”, przedstawione w korelacji aktywności muzyczno-ruchowej i plastycznej. Zajęcia miały na celu kształtowanie percepcji, koncentracji i wrażliwości muzycznej w oparciu o odgłosy świata przyrody oraz poczucie rytmu podczas zabawy ruchowej. Uczniowie wyrażali muzykę w oparciu o „Cztery pory roku” za pomocą znaków graficznych.

Jakie są czarodziejskie słowa? To nie abrakadabra. A jakie? Uczniowie mogli się o tym przekonać po obejrzeniu przedstawienia pt. ‘Czarodziejskie słowa” z wykorzystaniem pacynek. Przedstawienie zostało przygotowane przez uczniów z koła teatralnego. Po pokazie odbyły się krótkie warsztaty teatralne, podczas których uczniowie ćwiczyli dykcję, mimikę i ruch sceniczny.

Niemałe emocje wywołały też zajęcia z przyrody i biologii. Dzieci z wielkim zaciekawieniem oglądały eksponaty przedstawiające anatomię człowieka – budowę narządów: oka, ucha, mózgu, skóry, serca, wątroby, nerek…. Atutem zajęć okazało się skorzystanie z przyrządów przyrodnika: kompasu, lupy, lornetki oraz mikroskopu.

Uczniowie klas szóstych uczestniczyli natomiast w warsztatach językowych, na których mogli poznać języki hiszpański i niemiecki, w zajęciach z chemii i fizyki.

Tematem przewodnim zajęć z fizyki był magnetyzm. Celem pokazu było przybliżenie uczniom tajemnic otaczającego nas świata poprzez zabawę i eksperymenty fizyczne. Uczniowie mieli możliwość obserwowania niesamowitych właściwości magnesu. Z pomocą koleżanek i kolegów z klasy ósmej sami wykonywali doświadczenia, między innymi sprawili, że pod wpływem pola magnetycznego magnesy zawisły w powietrzu.

Niemiecki czy hiszpański? To pytanie zadaje sobie z pewnością wielu szóstoklasistów. Na warsztatach językowych uczniowie mogli nauczyć się podstawowych wyrażeń w obu językach, porównać ich brzmienie oraz sprawdzić swoją wiedzę w quizie o krajach niemieckojęzycznych i Hiszpanii z wykorzystaniem platformy Quizizz.

Na warsztatach z chemii uczniowie zapoznawali się z właściwościami substancji, które znają z życia codziennego, samodzielnie przeprowadzali ciekawe doświadczenia chemiczne, m.in. wykrywanie skrobi, badanie odczynu roztworu, wykrywanie tłuszczu, badanie właściwości roztworów, dyfuzja, metody rozdziału mieszanin. Najwięcej emocji i radości było przy poznaniu cieczy nienewtonowskiej.

Zajęcia przygotowane przez nauczycieli były angażujące i sprawiły uczniom ogromną radość. Nauka może być przyjemna, jeśli tylko zaangażujemy się w nią całym sobą.

Marzena Żmijewska

(Na zdjęciu głównym grupa dzieci stoi przy ławkach szkolnych, uczestniczy w zajęciach warsztatowych)

(Galeria zawiera 16 zdjęć z Festiwalu Nauki w Szkole Podstawowej nr 4. Na zdjęciach widać dzieci uczestniczące w zajęciach warsztatowych)

Dodał: Karol Wrombel Zdjęcia: Marzena Żmijewska

Poprzedni artykuł Następny artykuł

Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. więcej informacji

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close