Kalendarz wydarzeń
Festiwal Nauki w Szkole Podstawowej nr 4

W kwietniu i maju w Szkole Podstawowej nr 4 odbywał się Festiwal Nauki, który na stałe wpisał się już w tradycję szkoły. Celem tej inicjatywy było pokazanie, że edukacja wcale nie musi być męcząca. Poprzez wykonywanie angażujących zadań i zabawę tez można się wiele nauczyć. W Festiwalu uczestniczyli uczniowie klas trzecich i szóstych – uczniowie, którzy rozpoczną od nowego roku szkolnego kolejny etap edukacyjny lub jak w przypadku klas szóstych – staną przed wyborem drugiego języka obcego i będą się uczyć nowych przedmiotów, których wcześniej nie mieli, czyli fizyki i chemii.
Metodą projektów, warsztatów czy w formie zabawy uczniowie klas trzecich poznawali takie dziedziny jak: robotyka, szachy, geografia, przyroda i biologia, historia, teatr czy taniec i muzyka.
W pierwszym dniu Festiwalu, w potyczkach historycznych zmagali się uczniowie klas 3a i 3b.Wzięli oni udział w grze historycznej pt. „Detektywi historii”. Uczniowie szukali zaginionych zbiorów potrzebnych do zorganizowania wystawy w naszej szkole. Aby je odnaleźć wykonywali zadania związane z historią Polski. Wszyscy uczniowie wykazali się spostrzegawczością oraz wiedzą niezbędną do złamania szyfru i odnalezienia drogocennych zbiorów. Z wielką radością i uznaniem dla uczniów, nauczycielki historii wręczyły dzieciom odznakę „Super Detektywa Historii”.
Na robotyce uczniowie obejrzeli film o robotach, a następnie samodzielnie składali pojazdy i je programowali. Nad nimi latał dron. Na koniec zajęć wszystkie konstrukcje wzięły udział w zawodach.
Trzecioklasiści na zajęciach z geografii dowiedzieli się również jak wygląda Układ Słoneczny. Obejrzeli film edukacyjny o Układzie Słonecznym, poznali wszystkie planety Układu oraz kontynenty i oceany występujące na Ziemi. Na koniec zajęć każdy z uczniów wykonał swoją własną planetę.
Tematem zajęć wokalno-tanecznych były „Muzyczne pory roku na każdym kroku”, przedstawione w korelacji aktywności muzyczno-ruchowej i plastycznej. Zajęcia miały na celu kształtowanie percepcji, koncentracji i wrażliwości muzycznej w oparciu o odgłosy świata przyrody oraz poczucie rytmu podczas zabawy ruchowej. Uczniowie wyrażali muzykę w oparciu o „Cztery pory roku” za pomocą znaków graficznych.
Jakie są czarodziejskie słowa? To nie abrakadabra. A jakie? Uczniowie mogli się o tym przekonać po obejrzeniu przedstawienia pt. ‘Czarodziejskie słowa” z wykorzystaniem pacynek. Przedstawienie zostało przygotowane przez uczniów z koła teatralnego. Po pokazie odbyły się krótkie warsztaty teatralne, podczas których uczniowie ćwiczyli dykcję, mimikę i ruch sceniczny.
Niemałe emocje wywołały też zajęcia z przyrody i biologii. Dzieci z wielkim zaciekawieniem oglądały eksponaty przedstawiające anatomię człowieka – budowę narządów: oka, ucha, mózgu, skóry, serca, wątroby, nerek…. Atutem zajęć okazało się skorzystanie z przyrządów przyrodnika: kompasu, lupy, lornetki oraz mikroskopu.
Uczniowie klas szóstych uczestniczyli natomiast w warsztatach językowych, na których mogli poznać języki hiszpański i niemiecki, w zajęciach z chemii i fizyki.
Tematem przewodnim zajęć z fizyki był magnetyzm. Celem pokazu było przybliżenie uczniom tajemnic otaczającego nas świata poprzez zabawę i eksperymenty fizyczne. Uczniowie mieli możliwość obserwowania niesamowitych właściwości magnesu. Z pomocą koleżanek i kolegów z klasy ósmej sami wykonywali doświadczenia, między innymi sprawili, że pod wpływem pola magnetycznego magnesy zawisły w powietrzu.
Niemiecki czy hiszpański? To pytanie zadaje sobie z pewnością wielu szóstoklasistów. Na warsztatach językowych uczniowie mogli nauczyć się podstawowych wyrażeń w obu językach, porównać ich brzmienie oraz sprawdzić swoją wiedzę w quizie o krajach niemieckojęzycznych i Hiszpanii z wykorzystaniem platformy Quizizz.
Na warsztatach z chemii uczniowie zapoznawali się z właściwościami substancji, które znają z życia codziennego, samodzielnie przeprowadzali ciekawe doświadczenia chemiczne, m.in. wykrywanie skrobi, badanie odczynu roztworu, wykrywanie tłuszczu, badanie właściwości roztworów, dyfuzja, metody rozdziału mieszanin. Najwięcej emocji i radości było przy poznaniu cieczy nienewtonowskiej.
Zajęcia przygotowane przez nauczycieli były angażujące i sprawiły uczniom ogromną radość. Nauka może być przyjemna, jeśli tylko zaangażujemy się w nią całym sobą.
Marzena Żmijewska
(Na zdjęciu głównym grupa dzieci stoi przy ławkach szkolnych, uczestniczy w zajęciach warsztatowych)
(Galeria zawiera 16 zdjęć z Festiwalu Nauki w Szkole Podstawowej nr 4. Na zdjęciach widać dzieci uczestniczące w zajęciach warsztatowych)